Ljubljana en Salzburg - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Jaap en Marian Staaveren - WaarBenJij.nu Ljubljana en Salzburg - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Jaap en Marian Staaveren - WaarBenJij.nu

Ljubljana en Salzburg

Door: Jaap en Marian

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Marian

21 Juni 2013 | Oostenrijk, Salzburg

Hallo allemaal,

Afgelopen maandag zijn we vertrokken en op een camping terecht gekomen bij Ljubljana. Het grote voordeel hier was: een zeer modern zwembad, groot en luxe, naast de camping. Het was ook heel erg nodig met 35 graden. Dinsdag de stad gaan verkennen.
Bij vertrek vanaf de camping liepen we gelijk op met een jong stel met nog niet leerplichtige kinderen. Ze hadden afgelopen winter een 22 jaaromzet Hymer camper gekocht, laten opknappen en zijn voor een trip van 4 maanden op pad gegaan. Ze waren al in Frankrijk, Spanje, Italië , Bosnië , Montenegro en Kroatie geweest. Nu waren ze dus in Slovenië. De oudste van de twee kinderen was ca. 5 jaar en hij begon nu toch wel zijn vriendjes te missen.
Ljubljana is een mooie stad die ook steeds moderner gaat worden. Heel veel jeugd op straat. Ondanks de warmte was het heel erg druk. ' s middags weer heerlijk afgekoeld in het zwembad.
Woensdag vroeg op pad naar Salzburg. Vlak voor de grens met Oostenrijk ineens allemaal caravans en campers op de weg met een ANWB sticker achterop. Toen een opstopping i.v.m. Afsluiten van de tunnel. We stonden met z'n allen in de rij te wachten. Al snel kwam iemand aan ons vragen van welke groep wij waren. Wij dachten groep? Welke groep? Wat bleek nu, onze sticker met nr. 18 van vorig jaar zat nog achter op de caravan. Na een uur wachten mochten we eindelijk door. We zijn gestopt bij Flachau
Lekker wat gegeten en toen we daar weer om 13.00 uur vertrokken was de temperatuur inmiddels opgelopen tot 38 graden.
Om 14.30 op de camping, pootjes van de caravan naar beneden, en plons in het zwembad, wat was dat lekker zeg.
Donderdag met de bus naar Salzburg. Eerst de stad verkend, erg mooi natuurlijk, overal natuurlijk Mozart, Mozart en nog eens Mozart en natuurlijk de Sound of Music. Het geboortehuis van Mozart bezocht en toen naar de berg Grodig. Met de kabine naar boven (brr) maar wat was het boven mooi, er lag nog sneeuw en wat hadden we een uitzicht. De temperatuur boven was ook lekker. Vandaag is het weer iets minder en wat goed dat we gisteren de berg op zijn gegaan want vanmorgen was hij in nevel gehuld. Vanmorgen naar Haus Hellbrunn gegaan een prachtig jachtslot. Je had daar ook de "Wasserspiele"
een beetje de bedriegertjes. Het bijzondere was dat men 400 jaar geleden deze Wasserspiele zonder electra op waterkracht kon bedienen. Het was natuurlijk erg hilarisch, al dat onverwachte water, maar met deze warmte was het erg lekker. Daarna weer naar de stad en de Dom van Salzburg bekeken. Ademloos, wat mooi. 4 orgels met eigen klavier en 1 hoofdorgel en de versiering in de kerk, vakmanschap hoor. Toen nog met de kabeltram de burcht op hier weer van alles bekeken. Toen vonden onze voeten het wel tijd voor "ein kleines bier". Nu zitten we lekker te relaxen bij de caravan met de laatste nummers van de top 200 van radio 5.
Morgen 300 km Duitsland in.

Groetjes allemaal en een fijn weekend.

• 21 Juni 2013 - 19:44

Carla Alderden:

Hoi Jaap en Marian
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben.
    En een beetje uitgerust dan?
    Joh wel erg warm 35-38 graden.
    En was het huis groot van Mozart?
    We hebben bij jullie kleinkinderen aan tafel gezeten ze misten Opa en Oma erg zeiden ze.
    Ze aten heerlijk pannekoeken echt genieten hoe ze aan het eten waren.
    Lekkere jongens hoor.
    Nou voorzichtig rijden.
    Groetjes Carla Alderden

• 21 Juni 2013 - 22:33

Dickentiny:

hoi, weer een fijn lang verhaal, ik ben blij dat jullie mooi weer hebben, hier is het weer naadtje, terug naar af, vandaag met onze visite naar een melk museum geweest. Terug in de tijd, ook naar het schildersfestival in noordwijkbinnen geweest. rij voorzichtig richting nederland, gr tiny en dick

• 23 Juni 2013 - 08:00

Marjan Sillevis:

Hallo vakantiegangers,
    Jullie hebben weer hele wat gezien en beleeft, geniet er nog even van en een goede reis naar huis.
    Groetjes,
    Marjan