Van Soto del Real naar Aranjuez - Reisverslag uit Aranjuez, Spanje van Jaap en Marian Staaveren - WaarBenJij.nu Van Soto del Real naar Aranjuez - Reisverslag uit Aranjuez, Spanje van Jaap en Marian Staaveren - WaarBenJij.nu

Van Soto del Real naar Aranjuez

Door: Jaap en Marian

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Marian

10 September 2017 | Spanje, Aranjuez

Ola,

Afgelopen woensdag zijn we aangekomen in Soto del Real. Donderdagochtend zijn we met eigen vervoer naar het kasteel van
Manzanares gegaan. Dit was vroeger een militair kasteel, nu kun je er naar hartelust rondlopen en alles bekijken, en foto's nemen. Dat laatste is wel eens een probleem in Spanje je mag overal naar kijken maar foto's nemen is niet altijd toegestaan.
Vrijdag zaten we al om 8.00 uur in de bus (het was nog donker toen we opstonden) naar Madrid. Eerst een rondtour door Madrid gehad en daarna uitgestapt bij het Koninklijk paleis. Daar hebben we eerst de kathedraal bezocht. Deze kathedraal is in 1993 ingewijd door Paus Johannes Paulus II. Best een moderne kathedraal met mooie moderne schilderingen. Daarna naar de crypte. Hier vielen onze monden open van verbazing. De crypte is 50m lang en zo mooi. Hier hebben we een poosje rondgelopen.
Daarna zijn we nog een uurtje de stad ingeweet. Genoten van een kopje koffie. Jaap en ik kwamen in een overdekte markt terecht.
Wat hadden ze hier een mooie tapas. Ware kunstwerken. We hebben
eerst een glaasje Cava genomen en geproost op ons 45 jarige huwelijk.
Toen met de bus naar El Escorial. Hier genoten van een overheerlijke lunch en daarna een bezichtiging van het klooster. Gebouwd door Filips II. Hier waren we echt van onder de indruk. Als eerste de bibliotheek, hier staan de boeken met de kaft naar achteren om de kaft niet te beschadigen.
40.000 boeken staan hier in verschillende talen. Deze verzameling is verzameld door Filips II. Plafond schilderingen a la de Sixtijnse kapel.
Toen de gangen in het klooster, allemaal prachtige fresco's en schitterende plafonds.
Daarna ook hier naar de crypte, dachten we in de kathedraal al dat het bijzonder was, hier helemaal. De koningen van Spanje en hun echtgenotes liggen hier maar hoe. Niet te geloven wat een pracht en praal. Dan doen onze oranjes het toch maar erg sober.
Zaterdag een rustdag. Allemaal poetsen, caravan opruimen enz.
Om 18.00 uur hadden Jaap en ik en nog een stel wat hun 46-jarig huwelijk vierde een gezellige borrel georganiseerd. Dit liep uit op een zeer gezellig feestje met elkaar. De reisleider op de gitaar en wij met z'n allen zingen. Daarna met nog een stel afgesloten met een drankje in het restaurant.
Zo meteen naar Aranjuez.
Volgende keer meer

• 11 September 2017 - 09:53

Ineke:

wat een mooie verhalen. Volgens mij genieten jullie zeer. En al dat lekker eten! Wat heeft Spanje veel moois te bieden he. Is het een heel vol programma, jullie zien zoveel? Niet te vermoeiend? Of komt dat door het gefeest. Toevallig dat een ander stel 46 jaar getrouwd is. Leuk hoor.

Gisteren lekker 16 km gewandeld door Tuinen van West. Dat is de voormalige lutkemeer en Eendracht polder. Zoveel veranderd. Heel leuk om te zien. Ook langs onze boerderij gelopen, dat is zooo dichtgegroeid dat je er nog maar weinig van kan zien. Wel heel groen deze omgeving. Misschien kunnen dat een keer wandelen als jullie terug zijn.
    Geniet,
    Ineke

• 11 September 2017 - 12:07

Anneke:

Lieve Jaap en Marian van harte gefeliciteerd met jullie 45 jaar huwelijk!!!
    Wat een prachtige reis maken jullie.
    En lekker weer!! Hier is de herfst begonnen.

Nog veel plezier ;groetjes Anneke.